Behouden van uw spiermassa voor voldoende energie!

04-02-2020

Verlies van spiermassa

De natuurlijke verandering van het lichaam is om met het ouder worden helaas spier te verliezen en meer vet op te slaan. Als iemand op zijn 40ste hetzelfde weegt als op zijn 70ste en hij heeft niet getraind zit er minder spier en meer vet in het lichaam. Bij ziekte of een operatie gaat het verlies van spiermassa vaak nog iets sneller.

Gevolgen van spiermassa verlies

Het verliezen van spiermassa zorgt voor minder kracht in uw spieren. Bewegen wordt langzaam aan moeilijker. Dit is bijvoorbeeld te merken bij het opstaan uit de stoel of bij het traplopen. Andere klachten door krachtverlies kunnen zijn: vermoeidheid, stijfheid, trager lopen en vaker vallen.

Voorkomen van verlies van spiermassa en kracht

Voorkomen van klachten is natuurlijk het fijnst. Het is waardevol om te letten op voldoende inname van eiwitten. Eiwitten zit in vlees, vis, kip en ei. En daarnaast ook in zuivel, noten en peulvruchten. De behoefte aan eiwitten neemt met het ouder worden alleen maar toe, terwijl de eetlust soms afneemt. Wilt u weten of u voldoende eiwitten binnenkrijgt? Kom dan eens langs voor een EiwitCheck bij mij in de Meester Troelstralaan 9. We lopen dan samen uw voeding door en u krijgt gelijk persoonlijke tips. Door dit te combineren met begeleiding door uw fysiotherapeut behaalt u het optimale resultaat om uw spiermassa en kracht te behouden en waar mogelijk te vergroten.

Enthousiaste geworden? Aan de slag!

Voor afspraken en/of vragen graag bellen met 088-4253600 Lea Polak, diëtist bij Diëtheek Amstelveen Locatie Meester Troelstralaan 9 in Amstelveen: maandag, donderdag en vrijdag De diëtist zit voor 3 uur per kalenderjaar in de basisverzekering.